Strona główna | Mapa serwisu | English version  

 
 Strona
 poświęcona Komarom i Rometom


Image Hosted by ImageShack.us 
Historia
Strona Główna > Historia
                                        Historia Komara
 
Komar jest Polskim motorowerem. Był produkowany przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe (ZZR). ZZR chciały stworzyć motorower zbliżony do roweru czyli leki, bezpieczny i tani.
Komary weszły do produkcji w 1957 – 1958 jego konstruktorami byli : Bronisław Kędzierski,
Andrzej Kontzer, Józef Podlaski. Pierwsze komary były produkowane z jedno osobowym siedzeniem i sztywnym zawieszeniem. Miały ono oznaczenie 230 posiadały silnik SM02
o mocy 1,5 KM posiadały 2 biegową skrzynie biegów ręczną (w prawej manetce).Następcom
komara 230 był 231 posiadał on mocniejszy silnik S-38 lub S-38B o mocy 1,8 KM i był produkowany w .1962-1963 roku . Następnym komarem produkowanym przez ZZR był komar 2320 produkowanym w 196(2)3-1969(71) latach zostało w nim umieszczony przedni wahacz silnik S-38B o mocy 1,4 KM nowościom była też ulepszona przednia lampa z przełączniki zastosowanym sygnałem dźwiękowym zasilanym przez ogniwo bateryjne. Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy a później Zakłady Predom Romet w latach 1969-1973 wypuściły na rynek motorower Komar 2 typ 2330 w tym motorowerze zastosowano ramę rurowo-tłoczonąz resorowanym tylnym kołem oraz zamiast siodełka wygodną kanapę były wyposażone w silnik o oznaczeniu S-38B4 o mocy 1,4 KM jedyną wadą było zastosowanie zamiast sygnału dźwięcznego dzwonek rowerowy. W 1970 roku w podwozia motorowerów 2320 i 2330 wbudowano nowy silnik o nazwie S-38SH, w celu ułatwienia obsługi motoroweru, zmieniając ich oznaczenia kolejno na 2328 i 2338. W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.Moc maksymalna wzrosła do 1,5 KM przy 4700 obr/min, moment obrotowy osiągnął 2,9 Nm przy 3400 obr/min.Zamiast dotychczasowej rączki zmiany biegów na lewej stronie kierownicy zastosowano prostą w obsłudze dźwignię (odprężnik), która jest naciskana tylko podczas rozruchu silnika. Komar 2350 powstał w 1970 roku i był następcą komara 2330. W odróżnieniu od poprzednika zmieniono w nim sposób rozruchu silnika, zastępując pedały rozrusznikiem (kopniakiem) typu motocyklowego. Wyeliminowanie pedałów pociągnęło za sobą także zmianę sposobu hamowania, poprzez wprowadzenie hamulca nożnego. Produkcji zaprzestano w 1978 roku.Model komara 2351 różnił się od swego poprzednika nowym zawieszeniem przednim oraz, co za tym idzie, nowym błotnikiem i jego mocowaniem. Nowy widelec teleskopowy typu motocyklowego bez tłumienia, miał za zadanie poprawić komfort jazdy. Zmieniono wygląd stopki hamulca tylnego. Zastosowano także nowa lampę przednią i osłonę łańcucha z tworzywa sztucznego. Do innych kosmetycznych zmian należy inny wygląd dekli silnika (np. brak napisu S38, w zamian za to pojawia się napis Predom-Dezamet). Model Komar 2352 był to praktycznie Komar 2351, ale zamiast silnika S38ZB4 posiadał silnik 017 tzw. "kwadrat" z ręczną zmianą biegów. Brak było także charakterystycznych dla poprzednich modeli osłon gaźnika W niektórych egzemplarzach mógł się pojawiać zawieszenie przednie nowszego typu o zmienionym sposobie mocowania błotnika. Był produkowany w 1978-1980(83) latach. W 1972 roku do produkcji trafił opracowany na bazie modelu 2350 nowy motorower o symbolu 2361 czyli (Komar Sport). Był to motorower zbliżony wyglądem do motocykla wyścigowego. Zmiany w stosunki do modelu bazowego polegały na nowym wydłużonym 9 litrowym zbiorniku paliwa, wydłużonej kanapie i krótkiej płaskiej kierownicy oraz braku bagażnika. Prawdopodobnie pierwsze modele miały inny kształt baku oraz metalowe lampy przednie i były oznaczone symbolem 2360.




darmowy hosting obrazków Komar 230 darmowy hosting obrazków Komar 231 darmowy hosting obrazków Komar 2320 darmowy hosting obrazków Komar 2330 darmowy hosting obrazków Komar2328 darmowy hosting obrazków Komar 2350 darmowy hosting obrazków Komar 2360
Adrian Dziedzina : adrianmoto@onet.eu