Ponieważ sezon już coraz bliżej niektórzy jeszcze trzymają motorki pod przykrycie to już wkrótce trzeba będzie się nimi zainteresować.
Opiszę mniej więcej jak przygotować motocykl/motorower do sezonu.
Posiadacze nowszych sprzętów nie muszą się za bardzo tym przejmować bo najczęściej jeżdżą do serwisu a starym motorkiem trzeba się zająć samemu.
Część rzeczy zależy od tego czy w zimie użytkowaliśmy motor normalnie czy stał zapomniany gdzieś w garażu.
1.
Sprawdzenie lub wymiana oleju: Jeśli motor stał całą zimę to na początku trzeba sprawdzić czy olej w ogóle jest. Do tego celu służy kontrolka oleju lub jak w przypadku komara śrubką którą wykręcamy w celu sprawdzenia poziomu oleju. Olej przydało by się od razu wymienić na nowy sezon.
O wymianie oleju można przeczytać w tym tutku
http://www.motomaniacy.com/viewtopic.ph...php?t=4933 2.
Bak: warto jest sprawdzić czy bak nam w środku nie zardzewiał. Jeśli trochę rdzy się pojawiło można to dosyć łatwo usunąć lub zastosować filtr paliwa. Czyszczenie baku
http://www.motomaniacy.com/viewtopic.ph...php?t=1483 3.
Filtr powietrza: należy go przeczyścić i w niektórych przypadkach lekko zwilżyć olejem. Jak filtr będzie zapchany nie wpłynie to dobrze na pracę naszego motorka.
4.
Świeca zapłonowa: można od razu sprawdzić czy świeca nadaje się jeszcze do użytku, ustawić odpowiednią przerwę i wyczyścić świecę z nagaru.
5.
Opony: przydało by się sprawdzić czy aby na pewno po napompowaniu nie schodzi z nich powietrze. Jeśli motor nie stał bezpośrednio na zimnym betonie i na flaku to raczej z oponami nie powinno być problemu. Warto jest jednak je dopompować i sprawdzić czy jest odpowiednie ciśnienie oraz skontrolować stan bieżnika.
6.
Hamulce: jeśli ktoś ma hamulce ze wspomaganiem to należy sprawdzić stan tarcz i klocków hamulcowych oraz czy jest odpowiednia ilość płynu hamulcowego. W przypadku komara lub motorowerów bez żadnych skomplikowanych układów hamulcowych wystarczy sprawdzić stan linek i ewentualnie wyregulować hamulce.
7.Łańcuch: przez zimę raczej nic się z nim nie stanie ale warto sprawdzić czy nie ma za dużego luzu i czy jest odpowiednio nasmarowany.
8.
Akumulator (jeśli posiadamy) Jeśli przed zimą wyjęliśmy akumulator i był on w tym czasie ładowany to można go wsadzić i jechać. Jak został na zimę to prawdopodobnie szykuję się zakup nowego.
9.
Wszelkiego rodzaju linki: przydało by się sprawdzić ich stan żeby podczas podróży nam się nie przerwały. Dobrze jest je odpowiednio nasmarować. Do tego celu przyda nam się jakaś strzykawka i olej trochę rozcieńczony z benzyną.
10.
Śruby i nakrętki: należy sprawdzić dociągnięcie ważniejszych śrub, nakrętek(np. nakrętki mocujące przednie i tylnie koło, nakrętki na wahaczu, przy kierownicy, śruby mocujące silnik itp.).
11.
Instalacja elektryczna: należy sprawdzić czy wszystkie światła , pozycje i kierunkowskazy działają poprawnie. Zwrócić uwagę na żarówki i na to czy gdzieś w instalacji nie robi się zwarcie.
12.
Sygnał dźwiękowy :Jeśli go posiadamy trzeba sprawdzić czy działa on poprawnie. W niektórych motorowerach sygnał jest na baterie a więc trzeba je wymienić bo po zimie raczej nie będą się do niczego nadawały.
Sprzęgło, zapłon i gaźnik z reguły same się prze zimę nie rozregulują a więc raczej nie trzeba tego jakoś specjalnie kontrolować.
Jeśli wykonaliśmy już te czynności to możemy udać się na jazdę próbną i sprawdzić czy na pewno wszystko dobrze zrobiliśmy i czy motor nie wymaga jakiś regulacji.