Strona główna | Mapa serwisu | English version  

 
 Strona
 poświęcona Komarom i Rometom


Image Hosted by ImageShack.us 
Historia
KOMAR > Historia
                                        Historia Komara
 
Komar jest Polskim motorowerem. Był produkowany przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe (ZZR). ZZR chciały stworzyć motorower zbliżony do roweru czyli leki, bezpieczny i tani.
Komary weszły do produkcji w 1957 – 1958 jego konstruktorami byli : Bronisław Kędzierski,
Andrzej Kontzer, Józef Podlaski. Pierwsze komary były produkowane z jedno osobowym siedzeniem i sztywnym zawieszeniem. Miały ono oznaczenie 230 posiadały silnik SM02
o mocy 1,5 KM posiadały 2 biegową skrzynie biegów ręczną (w prawej manetce).Następcom
komara 230 był 231 posiadał on mocniejszy silnik S-38 lub S-38B o mocy 1,8 KM i był produkowany w .1962-1963 roku . Następnym komarem produkowanym przez ZZR był komar 2320 produkowanym w 196(2)3-1969(71) latach zostało w nim umieszczony przedni wahacz silnik S-38B o mocy 1,4 KM nowościom była też ulepszona przednia lampa z przełączniki zastosowanym sygnałem dźwiękowym zasilanym przez ogniwo bateryjne. Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy a później Zakłady Predom Romet w latach 1969-1973 wypuściły na rynek motorower Komar 2 typ 2330 w tym motorowerze zastosowano ramę rurowo-tłoczonąz resorowanym tylnym kołem oraz zamiast siodełka wygodną kanapę były wyposażone w silnik o oznaczeniu S-38B4 o mocy 1,4 KM jedyną wadą było zastosowanie zamiast sygnału dźwięcznego dzwonek rowerowy. W 1970 roku w podwozia motorowerów 2320 i 2330 wbudowano nowy silnik o nazwie S-38SH, w celu ułatwienia obsługi motoroweru, zmieniając ich oznaczenia kolejno na 2328 i 2338. W silniku tym, zastosowano zupełnie nowe rozwiązania skrzyni biegów i sprzęgła. Silnik posiadał jeden bieg i sprzęgło odśrodkowe. Dla łatwiejszego rozruchu zamontowano dekompresor. Prędkość jazdy była regulowana obrotami silnika.Moc maksymalna wzrosła do 1,5 KM przy 4700 obr/min, moment obrotowy osiągnął 2,9 Nm przy 3400 obr/min.Zamiast dotychczasowej rączki zmiany biegów na lewej stronie kierownicy zastosowano prostą w obsłudze dźwignię (odprężnik), która jest naciskana tylko podczas rozruchu silnika. Komar 2350 powstał w 1970 roku i był następcą komara 2330. W odróżnieniu od poprzednika zmieniono w nim sposób rozruchu silnika, zastępując pedały rozrusznikiem (kopniakiem) typu motocyklowego. Wyeliminowanie pedałów pociągnęło za sobą także zmianę sposobu hamowania, poprzez wprowadzenie hamulca nożnego. Produkcji zaprzestano w 1978 roku.Model komara 2351 różnił się od swego poprzednika nowym zawieszeniem przednim oraz, co za tym idzie, nowym błotnikiem i jego mocowaniem. Nowy widelec teleskopowy typu motocyklowego bez tłumienia, miał za zadanie poprawić komfort jazdy. Zmieniono wygląd stopki hamulca tylnego. Zastosowano także nowa lampę przednią i osłonę łańcucha z tworzywa sztucznego. Do innych kosmetycznych zmian należy inny wygląd dekli silnika (np. brak napisu S38, w zamian za to pojawia się napis Predom-Dezamet). Model Komar 2352 był to praktycznie Komar 2351, ale zamiast silnika S38ZB4 posiadał silnik 017 tzw. "kwadrat" z ręczną zmianą biegów. Brak było także charakterystycznych dla poprzednich modeli osłon gaźnika W niektórych egzemplarzach mógł się pojawiać zawieszenie przednie nowszego typu o zmienionym sposobie mocowania błotnika. Był produkowany w 1978-1980(83) latach. W 1972 roku do produkcji trafił opracowany na bazie modelu 2350 nowy motorower o symbolu 2361 czyli (Komar Sport). Był to motorower zbliżony wyglądem do motocykla wyścigowego. Zmiany w stosunki do modelu bazowego polegały na nowym wydłużonym 9 litrowym zbiorniku paliwa, wydłużonej kanapie i krótkiej płaskiej kierownicy oraz braku bagażnika. Prawdopodobnie pierwsze modele miały inny kształt baku oraz metalowe lampy przednie i były oznaczone symbolem 2360.

Adrian Dziedzina : adrianmoto@onet.eu