Motorower Komar 230
Motorower Komar model 230 był pierwszym modelem produkowanym przez ZZR (Zjednoczone Zakłady Rowerowe)w Bydgoszczy.Konstruktorzy mieli na myśl zrobienie prostego i taniego motoroweru dla "mas pracujących". W nowej konstrukcji opracowanej w latach 1957-58 przez inzynierów B. Kędzierskiego, A. Kontzera i J. Podlaskiego, zastosowano zmodernizowany silnik z Rysia w wersji S02 ze zmienionymi przełożeniami w skrzyni biegów i bez dekompresatora a także wieloma innymi zmianami.
Dane techniczne
Silnik - jednocylindrowy, chłodzony powietrzem Typ silnika - SM02 Pojemnośc - 49,8ccm Stopień sprężania - 6,5 Moc maksymalna - 1,5 KM (32 KM/l) przy 5600 obr/min Gaźnik - model GM12 Sprzęgło - mokre dwutarczowe Skrzynia biegów - dwubiegowa, zblokowana z silnikiem Przełożenia w skrzyni - I-3,25, II-1,55.Liczba zębów koła zdawczego 13 Napęd - łańcuchowy Koła - niewymienne o średnicy obreczy 23" Ogumienie - 2,125-23 Ciśnienie powietrza - przód 1,75, tył 2,25 bar Hamulce - bębnowe sterowane mechanicznie Instalacja elektryczna - o napięciu 6V, o mocy 17W Pojemności - skrzynka biegów 0,75 l Zbiornik paliwa 6 (5,75)l
|